söndag 5 augusti 2012

Semesterläsning

Tar en paus från min Norrlandssemester för att skriva ett litet inlägg. Precis som jag nämnt tidigare är det Inlandsbanan som gäller på min semester i år. Åkte den ända upp till Gällivare och har nu vänt söderut igen. I skrivandes stund befinner jag mig i Arvidsjaur.

Självklart innebär denna semestern mycket resande med tåg och jag lyckades till beslut bestämma mig för vilka tre böcker jag skulle ha med mig. Det blev De vilda detektiverna av Roberto Bolaño, The English Patient av Michael Ondaatje och Jane Eyre av Charlotte Brontë.

Och trots att tåget på Inlandsbanan stannar med jämna mellanrum för att vi som åker ska kunna titta på sevärdheterna och det finns mycket att titta på även medan tåget befinner sig i rörelse, så finns det väldigt mycket tid att läsa.

Har för tillfället läst lite mer än hälften av De vilda detektiverna. Jag hade nog kunnat vara mycket längre, men jag drar ut på läsningen för att jag vill verkligen inte att boken ska ta slut. Jag har tidigare läst Bolaños magnum opus 2666 och fullkomligt älskade den. De vilda detektiverna befinner sig i samma klass är allt jag har att säga för tillfället.

Inga kommentarer: