måndag 31 maj 2010

Om recensioner

Har under de senaste dagarna följt en intressant debatt på bloggarna En full bokhylla är en rikedom och Bokbabbel. Den handlar om recensionsexemplar och hur man som bloggare bör hantera detta. Jag tänker inte sammanfatta debatten här, men följ gärna länkarna. Det är intressant läsning.

Skulpturen "Der moderne Buchdruck" på "Walk of Ideas" i Berlin.
Däremot tänkte jag ge min egen syn på hur jag tänker hantera recensioner på BiblioPepe. Jag är ju ny som bokbloggare och har ärligt talat inte funderat särskilt mycket på OM jag överhuvudtaget ska be om recensionsexemplar från något eller några förlag.

Fast om jag skulle göra det skulle jag självklart se till att recensera allt jag får. Recensionsexemplar är inget man ska be om för att expandera sin bokhylla. Däremot får nog recensionsdatumen hållas lite flexibla, utan att man då publicerar sin recension före utsatt recensionsdatum. Men förlagen måste acceptera att när bokbloggare, som jag, recenserar böcker ideellt att recensionsdatum inte alltid kan hållas.

För tillfället kommer jag dock inte att beställa recensionsexemplar. Utan de få recensioner jag publicerar här kommer att vara recensioner jag har skrivit för att jag tycker det är kul och för att jag har haft lust.

Anledningen till detta är att jag vill att denna blogg ska vara ett fritidsnöje och en avkoppling. Jag är rädd för att om jag börjar beställa recensionsexemplar så kommer nöjet att långsamt förvandlas till ett jobb som måste utföras. Och det vill jag inte.

Därför kommer jag nog (självklart slänger jag in en brasklapp) fortsätta som jag gjort och bara recensera böcker jag känner för. Oavsett om det handlar om romaner utgivna 1937 (som Möss och människor) eller splitternya debutantromaner fortfarande varma från tryckpressen.

Dagens citat: "A novel is balanced between a few true impressions and the multitude of false ones that make up most of what we call life. It tells us that for every human being there is a diversity of existences, that the single existence is itself an illusion in part, that these many existences signify something, tend to something, fulfill something; it promises us meaning, harmony, and even justice." (Saul Bellow i sin Nobelföreläsning)

"Gud skapade mannen före kvinnan. Det är som när jag skriver. Först gör jag ett utkast." (Karen Blixen)

Inga kommentarer: