fredag 28 maj 2010

Kronisk seriepolygamist...

...är nog en ganska bra beteckning när det gäller mig. Uppdaterade precis rutan med "Läser just nu" eftersom jag läst färdigt boken om Aung San Suu Kyi.

Men fick lite panik när jag insåg att jag för tillfället inte vet vad jag ska läsa efter den. Har inte hunnit fatta det beslutet. Måste dessutom erkänna att jag måste göra en genomgång av läshögen innan det beslutet fattas.

Ett delikat problem i slutändan, men ändock ett problem. Jag läser alltid minst två böcker aktivt åt gången (plus en hel drös passivt (hur man nu gör det?)).

Kanske jag ska läsa slut Motherless Brooklyn eller Of Human Bondage, trots att jag våndas över att behöva ta avsked av huvudpersonerna Lionel Essrog och Philip Carey.

Min kollega Eva, som har bokbloggen En full bokhylla är en rikedom, har en motsatt inställning. Men för tillfället läser hon flera böcker på en gång. Då kanske jag ska gå mot min natur och bara läsa en bok åt gången.

Dagens citat: It is unsafe to take your reader for more of a fool than he is. (W. Somerset Maugham)

"When the Burmese government tries to blame the victims for the crime, and say that Aung San Suu Kyi and her party are responsible for their own repression, I can only reply that much the same was once said about Gandhi and Martin Luther King, Nelson Mandela and Vaclav Havel.
The world is not fooled." (Madeleine Albright)

"In physical stature she is petite and elegant, but in moral stature she is a giant. Big men are scared of her. Armed to the teeth and they still run scared." (Desmond Tutu om Aung San Suu Kyi)

Inga kommentarer: