måndag 31 maj 2010

Att hålla sina löften

Jag började under måndagskvällen att läsa Människohamn av John Ajvide LIndqvist. Skulle ta bussen till Lund och träffa en kompis och behövde något att läsa under bussresan.

Har på sammanlagt 80 minuters bussresa (tur och retur Hörby-Lund) kommit 97 sidor in i historien. Och jag sitter fullkomligt fast. På väg hem från bussen längtade jag verkligen efter att få komma hem och lägga mig, så jag kan fortsätta läsa.

Alla hans böcker jag har läst har haft den effekten på mig. Särskilt då Låt den rätte komma in. Den fick mig nästan att glömma bort att äta. Därför ska det bli spännande att snart få sätta tänderna i hans senaste roman Lilla stjärna.

Men inser också att jag nästan har brutit ett löfte till mina vänner Eva och Anna. Lovade ju dem att jag skulle börja läsa Jane Austen. Jag försvarar mig med att jag inte har hunnit till biblioteket än och lånat böckerna.

Så nästa bok efter Människohamn kommer att bli Sense and Sensibility av Jane Austen. Förhoppningsvis går det att låna den på engelska.

Dagens citat: I will not say that your mulberry-trees are dead, but I am afraid they are not alive. (Jane Austen i ett brev)

Inga kommentarer: