tisdag 31 december 2013

2013 – Då var denna saga all

Då var det dags att sammanfatta 2013 här på BiblioPepe.

Årets bokstav på bloggen är fortfarande J. I alla fall om jag räknar på samma sätt som tidigare år. Av de författare jag skrivit om är J den mest förekommande begynnelsebokstaven i deras förnamn. Hela 30 stycken har det blivit, vilket innebär att tre nya namn tillkommit under 2013. På andra plats ligger fortfarande A med 25 poster, vilket innebär att tre nya har tillkommit under året.

Årets bästa läsning var Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie. Nu ser jag verkligen fram emot att få läsa Half a Yellow Sun och på mitt nattduksbord ligger hennes novellsamling The Thing Around Your Neck. På andraplats kommer Bea UusmaExpeditionen Min kärlekshistoria om polarforskaren Andrée och hans dödsdömda ballongfärd över Nordpolen. Slutligen på bronsplats hamnar de Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdomen och Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden av Jonas Gardell.

Årets mest oväntade läsning blev de sex Agaton Sax-böcker som fanns att låna på stadsbiblioteket i Malmö. De lånades för att jag skulle skriva en kort betraktelse om Agaton Sax i Skånskan. Och ledde till en mycket trevlig eftermiddag i solen på min balkong.

Hilary Mantel när hon mottog sin CBE.
Årets utmaning var att läsa alla Hilary Mantels böcker som hittills getts ut. Nådde inte riktigt ända fram, men det blev många timmar av härlig läsning. Förutom Wolf Hall och Bring Up the Bodies kan jag verkligen rekommendera A Place of Greater Safety.

Årets sämsta läsning var den ryska författarinnan Olga Slavnikovas fantasyroman 2017.Slarvigt, segt och utdraget med ett förvirrande mischmassch karaktärer som inte berör. Nä, undvik den.

Årets överraskning var Ben Aaronovitchs urban fantasydeckarserie om polisen Peter Grant. Köpte den på rekommendationen "bobbies möter Harry Potter". Tredje delen står i hyllan och väntar på mig, den blev årets julklappsbok till mig själv.

Årets prokrastinering var... ja, kolla in samma punkt från 2012 års lista.

Årets fynd var James S.A. Coreys science fictionserie The Expanse med romanerna Leviathan Wakes, Caliban's War och Abaddon's Gate.

Årets längsta blev 2666 av Roberto Bolaño med sina 1 053 sidor som jag läste om i april. Det blev också den enda boken över 1 000 sidor som lästes i år.

Årets kortaste blev Antwerp av Roberto Bolaño och Bödeln av Pär Lagerkvist med sina 78 sidor vardera. För övrigt de enda böcker under 100 sidor som lästes i år.

Årets nomineringar till Bokbloggarnas litteraturpris blev Expeditionen Min kärlekshistoria av Bea Uusma, Wolf Hall av Hilary Mantel, Torka aldrig tårar utan handskar 2 Sjukdomen och Torka aldrig tårar utan handskar 3 Döden av Jonas Gardell samt Jesse Lambs testamente av Jane Rogers.

Årets tack går som vanligt till alla som läser mina inlägg här på bloggen, till alla som delat med sig av tankar och idéer i kommentarsfälten och till alla andra bokbloggare och boktyckare som inspirerat och utmanat mig.

Årets facit blev:
* 72 lästa böcker, varav 57 romaner, 3 novellsamlingar/antologier och 12 övriga (det vill säga biografier, memoarer och sakprosa).
* Sammanlagt sidantal blev 25 891, det vill säga ca 2 158 sidor i genomsnitt per månad och ca 360 sidor i genomsnitt per bok.
* 37 böcker lästes på svenska och 35 på engelska.
* Böckerna har följande originalspråk: engelska (41 st), svenska (20 st), spanska (4 st), ryska (3 st), franska (2 st), japanska (1 st) och italienska (1 st)

Klicka på den här länken så kommer du till 2013 års läslista.

GOTT NYTT ÅR
önskar
BiblioPepe

Inga kommentarer: