måndag 15 augusti 2011

Krya på mig-läsning

På grund av lite allmän krasslighet, magont och illamående så tillbringas måndagen nedbäddad i soffen under favoritfilten. Självklart krävs det litterärt sällskap för att utstå denna tillfälliga ynklighet. På mitt improviserade soffbord ligger därför två böcker, varav förhoppningsvis kommer att läsas ut under dagen.

Den första boken som ska läsas är Leonie Friedas biografi om en av världshistoriens mest intressanta och fascinerande kvinnor. Nämligen Katarina av Medici, som var drottning av Frankrike och tillika mor till tre franska kungar. Dessutom var hon svärmor till både den skotska drottningen Maria Stuart och den franske kungen Henrik IV. Katarina av Medici misstänks även ligga bakom Bartolomeinatten då franska hugenotter i Paris massakrerades.

Sedan har jag boken som ska läsas ut inom den snaraste. En bok som jag har hållit på med ett tag. Jag pratar självklart om My Sister, My Love av Joyce Carol Oates. Den sattes paus under HP-läsandet. Anledningen var nu inte endast att jag ville läsa Harry Potter istället, utan mycket berodde på att berättelsen om Skyler Rampike är så otroligt intensiv att jag behövde komma upp till ytan och hämta andan lite innan jag avslutar boken.

Inga kommentarer: