torsdag 25 augusti 2011

När tåget är försenat

I morse när jag kom till centralen i Malmö och skulle ta tåget till jobbet i Hässleholm visade det sig att det var försenat. Så för att lindra min irritation tog jag en sväng inom Pocket Shop som tydligen öppnar redan vid sex (eller halv sju) på morgonen.

Tanken var inte att jag skulle införskaffa några ny titlar till hemmabiblioteket. Utan min tanke var mest att gå en runda och titta (och smygläsa) lite. Det var ju en fin tanke. Í slutändan köpte jag tre böcker innan jag gick ner till perrongen och satte mig på tåget.

Bok nummer ett blev Gregorius av Bengt Ohlsson. Den valdes enbart för att jag läste om Doktor Glas i början av sommaren. I Gregorius berättas i grunden samma historia fast ur pastor Gregorius perspektiv.

Nästa bok jag valde var novellsamlingen Pappersväggar. Alla trogna läsare av bloggen vet ju att John Ajvide Lindqvist är en av mina favoriter och just Pappersväggar är den enda av hans böcker jag inte läst. Ännu!

Slutligen köpte jag även John Irvings senaste roman Sista natten i Twisted River. Irving har jag tyckt om enda sedan jag såg filmatiseringarna av Garp och hans värld samt Hotel New Hampshire. Därefter har jag självklart läst hans böcker också, men det var några år sedan, så jag ser fram emot att få återuppta bekantskapen.

Inga kommentarer: