lördag 12 januari 2013

Fel som nog ändå blev rätt

Första jobbveckan har betats av och därför blev lördagen mycket lugn. Morgonens slöande följdes av en tur in till stan och besök i lite olika affärer. Självklart inledde jag med att besöka en av min favoritaffärer, nämligen SF-bokhandeln.

Där träffade jag på Nene Ormes och hade ett som alltid givande samtal om fantasy, science fiction och böcker. Dessutom blev det inköp av tre nya böcker. Jag köpte de tre första delarna av science fiction-författaren Iain M. Banks Culture-serie.

Jag har aldrig läst något av honom så det ska bli kul att få stifta bekantskap med ett nytt författarskap. Anledningen till att jag köpte böckerna var att jag hade för mig att jag sett ett föredrag av honom från Europeiska science fiction-kongressen på Kunskapskanalen.

Ett föredrag jag tyckte var mycket intressant och därför köpte jag böckerna av Iain M. Banks. Fast så här i efterhand har jag då upptäckt att det intressanta föredraget i själva verket hölls av science fiction-författaren Ian McDonald. Nåväl. Det blir nog bra i slutändan ändå.

Här har ni alla fall en länk till föredraget med Ian McDonald. Vad gäller Iain M. Banks så får jag återkomma, fast hans böcker verkar lovande.

Inga kommentarer: