lördag 19 januari 2013

Dags att ta del av en gammal skandal

I somras skrev jag en artikel på Skånskans kultursida om karaktären Richard III från Shakespeares pjäs med samma namn. En karaktär som självklart i sin tur bygger på den historiska personen Richard III som var kung av England.

Nu är ju inte Shakespeare den enda författare som inspirerats av detta otroligt fascinerande människoöde. En av dessa är den brittiska deckarförfattaren Josephine Tey som i pusseldeckaren En gammal skandal låter sin hjälte Alan Grant lösa gåtan om Richard III verkligen var skyldig till mordet på de unga prinsarna i Towern.

Samma dag som min artikel om Richard III hade publicerats fick jag låna just Josephine Teys bok av min kollega Håkan J. Han hade läst min artikel på morgonen innan han gick till jobbet och letat fram boken för att sedan låna ut den till mig.

Det var som sagt i somras. Sedan dess har den legat i min bokhylla och det känns ju inte helt rätt. Därför tänkte jag läsa den nu eftersom jag behöver en paus i läsandet av Iain M. Banks.

Inga kommentarer: