måndag 24 december 2012

Lucka 24: Pippi Långstrump

"För att även om dom inte finns, så behöver dom väl inte skrämma folk från vettet för det, skulle jag tro."

Världens starkaste flicka är sist ut i årets julkalender. Pippi Långstrump är en av de karaktärer jag burit med mig längst genom livet. Faktum är att hon har ju alltid funnits i mitt liv så länge jag kan minnas och alltid roat med sina äventyr.

Det är ju inte bara det att hon är starkast i hela världen, alltid står på de svagas sida och har en kappsäck full med pengar. Hon är ju dessutom väldigt verbal, rapp i käften och väldigt, väldigt rolig.

Och passande nog så var en mina absoluta favoriter den korta berättelsen Pippi har julgransplundring. Mamma har fortfarande kvar barndomens vältummade och vällästa exemplar hemma i bokhyllan. Blir nog en omläsning av den under julhelgen.

Inga kommentarer: