söndag 30 december 2012

December - snabbversionen

Precis som brukligt kommer sammanfattningen av december på månadens näst sista dag. Detta för att nyårsafton är vikt åt min snabbversion av året som gick. När nu december månad nästan är slut kan jag nöjt konstatera att jag hann med min lilla läsutmaning, som jag gav mig själv i november.

På två månader har jag läst sammanlagt 19 böcker, tio i november och nio i december. Därmed har jag tangerat 2011 års facit med 66 lästa böcker på hela året. Jag är mycket, mycket nöjd. Nu var inte den stora anledningen att jag ville matcha statistiken, utan att jag vill chockstarta mitt läsande efter en period med minst sagt bristfällig läslusta.

Det funkade. Läsglädjen återvände och det gjorde också att lusten att blogga ökade. Plus att utmaningen gjorde att jag prioriterade läsningen framför andra aktiviteter på kvällarna efter jobbet, såsom tv-tittande och ändlöst surfande på Wikipedia.

Facit för december blev följande:
* Nio böcker, varav sju romaner, en biografi och en reportagebok.
* Sammanlagt sidantal blev 2492.
* Alla nio lästes på svenska.
* Svenska var också originalspråket för sex av böckerna. De övriga hade ryska, kinesiska respektive franska som originalspråk.

Och här har ni läslistan:
* Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij
* Drottning Victoria av Sverige av Stig Hadenius
* Hundarna av Ola Nilsson
* Änglarna av Ola Nilsson
* Kärleken gömmer minnet av Ola Nilsson
* Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
* Vitlöksballaderna av Mo Yan
* Oligarkerna av Claes Ericson
* Kod 400 av Sophie Divry

Inga kommentarer: