onsdag 9 november 2011

Från den ena till den tredje

Då sitter jag där igen. Med tre påbörjade böcker i läslistan. För andra delen Alan Aldas memoarer har befunnit sig på listan ett tag nu utan att jag närmat mig slutet. Den har däremot fått sällskap av flera andra böcker under tiden.

I tisdags började jag läsa Dennis Lehanes Ett land i gryningen och tanken var att den skulle vara min tågbok under veckan. Men då hade jag inte räknat med att jag skulle införskaffa en annan bok i tisdags, en bok som pockade mer på min uppmärksamhet.

Boken i fråga är den fransk-kongolesiska författaren Alain Mabanckous senaste roman och jag slukade de första hundra sidorna på tåget. Black Bazar handlar om den kongolesiske immigranten Rumpologen som precis blivit övergiven av sin flickvän. Sorgen gör att han börjar skriva ner berättelsen om sitt liv. Läst halva än så länge och jag är mycket nöjd.

Inga kommentarer: