torsdag 24 november 2011

Att jag aldrig lär mig

Eftersom jag precis har påbörjat läsningen av George R. R. Martins fantasyepos A Song of Ice and Fire kunde jag inte låta bli att inhandla tre nya böcker.

Månadens sista pengar brände i plånboken och jag hade några minuter över innan tåget gick i morse. Plus då att den stora bokhandelskedjan som finns på centralen i Malmö ropade efter mig och mina pengar.

Tre titlar blev det som sagt. Den första blev The Imperfectionists av Tom Rachman. Boken handlar om en mycket excentrisk internationell dagstidning och dess ännu mer excentriska redaktion. Har läst lite om den och det har gjort mig sjukt nyfiken och sugen på att läsa den.

Bok nummer två blev Roberto Bolaños De vilda detektiverna. Jag läste ju hans 2666 förra vintern och det var en läsupplevelse utöver det vanliga. Därför har jag en viss förväntan på De vilda detektiverna. Det ska bli intressant att se om jag lyckas skriva en recension på den, med tanke på att jag ännu inte lyckats få till en om 2666.

Slutligen plockade jag upp Michael Cunninghams senaste roman By nightfall, som nyligen kommit ut i svensk översättning. Jag valde dock att köpa den på originalspråket. Jag älskade Cunninghams The Hours och har dessutom hans Specimen days stående i bokhyllan. Ser fram emot att få läsa båda.

Fast först ska jag plöja genom de första fyra böckerna av A Song of Ice and Fire. Sedan får vi se vilken ände jag börjar nysta i.

Inga kommentarer: