söndag 21 november 2010

Brott och straff redux

Under söndagens hemresa från besök hos syster och svåger i Tullstorp utanför Ängelholm. På resans sista etapp, på bussen mellan Höör och Hörby fick jag en mindre, bokrelaterad uppenbarelse.

För elva år sedan vid den här tiden på året läste jag Fjodor Dostojevskijs roman Brott och straff för första gången. Till saken hör att jag hösten 1999 pendlade till Helsingborg där jag läste två tiopoängskurser i ekonomisk historia. Det var den rosa pocketutgåvan och mitt exemplar är numera både vältummat och välläst eftersom jag där efter har läst om den ett flertal gånger (även om det nu är något år sedan sist).

Inser nu att jag är inte riktigt säker på var jag vill komma med det här inlägget, annat än att förmedla att det är elva år sedan jag läste Brott och straff för första gången. Det var en otroligt stark läsupplevelse att få följa Raskolnikov genom ett dystert St Petersburg.

Därför återstår det snarare en fråga: har du läst Brott och straff? Hur påverkade berättelsen dig?

Inga kommentarer: