torsdag 12 april 2012

Från Westeros till amerikanska södern

I elva dagar har jag varit helt uppslukad av A Dance with Dragons och George R. R. Martins fantasivärld. Jag var så fast att jag tog varje tillfälle att läsa ett kapitel eller två. Gick till och med upp tidigare för att hinna läsa innan jobbet. Men nu är den utläst och eftersom det nu dröjer innan den sjätte boken ska jag försöka få ihop en sammanfattning/recension av serien hittills.

Fast med A Dance with Dragons utläst går jag raskt vidare till nästa bok. Och det blir en nittonhundratalsklassiker. Nämligen Klocka utan visare från 1961 av den amerikanska författaren Carson McCullers. Hon föddes 1917 i Columbus, Georgia och dog 1967 i Nyack, New York. Hennes författarskap är helt okänt för mig, så det ska bli spännande att få ta del av det.

Dessutom ska jag ge mig på den engelske deckarförfattaren Ian Sansoms Fallet med de försvunna böckerna, som min kompis Marthina tipsade mig om. Jag är som bekant inte särskilt begeistrad av deckargenren, men jag ska ge Ian Sansom chans.

Inga kommentarer: