söndag 15 januari 2012

Dags att läsa om

Nästa vecka kommer att innebära dagliga pendling på sammanlagt 90 minuter per dag. Det betyder också att jag kommer att hinna med mycket läsning när jag sitter där på tåget. Trots att jag har påbörjat Röda rummet så finns det en annan bok som pockar på uppmärksamhet och vill bli omläst.

Jag pratar förstås om Mikhail Bulgakovs magnum opus Mästaren och Margarita. Den har dykt upp i mina tankar med jämna mellanrum under hösten och därför är det åter dags att sätta tänderna i detta 1900-talsmästerverk.

Minns dock inte hur många jag har läst Mästaren och Margarita sedan jag som 17-åring läste den för första gången. Min gissning är att jag nog hunnit med att läsa den mellan 20 och 25 gånger sedan dess. Ett tag läste jag den en gång i halvåret.

Fast nu var det några år sedan jag läste den, så det är definitivt dags för en omläsning. Med början i morgon bitti när jag slår mig till ro i tågsätet.

Inga kommentarer: