lördag 30 juli 2011

Jag visar min, du visar din

Jag skrev i mitt förra inlägg att bokhyllan skulle fixas i onsdags. Så blev det inte. Då byggde jag matbord och soffa istället. I torsdags däremot så fick jag ordning på bokhyllorna, böckerna och tidskrifterna. Mycket skönt! Precis som ni kan se på bilden till vänster så fick jag massor med utrymme över för nya böcker. OH JOY!

Lite om ordningen jag bestämde mig för. Första hyllan är till för pocketböcker av normalstorlek, förutom översta hyllplanet där jag har samlat en serie med klassiska svenska romaner, äldre (och fina) specialutgåvor av bland annat Dostojevskij samt böcker min morfar har bundit in.

I hylla nummer två hamnar all skönlitteratur som är inbunden eller i storpocket. Hylla tre är till för facklitteratur, memoarer och biografer. I den sista hyllan har jag samlat min gamla kurslitteratur, den nedre halvan kommer dock tjänstgöra som mitt hemmakontor med pärmar för viktiga papper och så vidare.

I den låga hyllan som står vid fönstret (till höger på bilden, syns ganska dåligt) innehåller mina tidskrifter. Jag upptäckte att ett fack i den hyllan kan hålla fyra årgångar av Populär Historia samt minst en årgång av Filter. Mycket bra. Ovanpå kommer jag mellan bokstöd ställa alla Tolkien- och Harry Potter-böcker. Bara för att jag kan!

En annan rolig sak med att organisera sin bokhylla efter alla ens böcker varit magasinerade i några år är den otroliga läslusta som sköljer över en när alla böcker packas upp. Något som genast omsattes i att jag bestämde mig för att läsa om alla Harry Potter-böcker. Fast mer om det senare!

Nu har jag visat min bokhylla, dags att du visar din!

Inga kommentarer: