lördag 5 februari 2011

En liter mjölk och en novellsamling

Var i matbutiken och handlade lunch till jobbet, men det slank även ner en ny bok i min varukorg. Nämligen Bookerprisvinnaren Alice Munros novellsamling Nära hem.

Jag har sett den flera gånger stå i pockethyllan på Ica i Hörby. Jag har fingrat på den, läst baksidestexten och sedan ställt tillbaka den på hyllan. Fast i dag så beslutade jag mig för att göra slag i saken och köpa den. Mest med tanke på mitt pågående novellprojekt. I den takt jag avverkar novellsamlingarna är det väl lika bra att bygga upp ett lager.

Foto: Derek Sharpton
Dessutom är kanadensiska Alice Munro en erkänd och prisbelönt författare och frekvent förekommande i de senaste årens spekulationer om Nobelpristagare i litteratur.

Därmed får Nära hem sälla sig till högen med novellsamlingar som ska läsas under året. Frågan är bara om jag ska låta den gå före i kön?

Dagens citat: "I found it hard to be young. When I was married in my twenties, I hated being regarded as "the little wife". You don't know what it was like then! I'd never even written a cheque. I had to ask my husband for money for groceries." (Alice Munro i en intervju med The Guardian.)

"I've been lucky to be considered a major writer by writing short stories." (Alice Munro i samma intervju.)

Inga kommentarer: