fredag 16 juli 2010

Författarröster del 3: Toni Morrison

I ett tidigare inlägg skrev jag att en av mina målsättningar är att läsa något av alla Nobelpristagare i litteratur. Visserligen är jag realist och inser mina begränsningar, men tanken finns i bakhuvudet varje gång jag funderar på nästa bok som ska läsas.

Men en Nobelpristagare jag faktiskt har läst väldigt mycket av är Toni Morrison, som fick priset 1993. Förutom att hon är en av få kvinnor som fått det så är hon hittills den enda afroamerikanska författaren som fått det.

Den första boken av henne jag läste var Song of Solomon (i svensk översättning) och det var en av de starkaste läsupplevelserna jag haft. Tills jag läste den på engelska och insåg att den var så mycket bättre än jag först trodde. Eller rättare sagt jag förstod så otroligt mycket bättre efter att ha läst den på engelska.

Andra favoriter bland hennes böcker är The Bluest Eye och Paradise. Men nu har jag fått komma till tals tillräckligt. Låt oss höra vad Toni har att säga.

Först ut är en SVT-intervju på språng där en märkbart stressad Toni Morrison pratar om känslan att få Nobelpriset i litteratur.

New York Times intervjuar Toni Morrison om hennes senaste bok A Mercy.

Här berättar Toni Morrison om Song of Solomon.

Ett samtal mellan Toni Morrison och Frank McCourt.

Toni Morrison om censur.

En scen från en uppsättning av The Bluest Eye.

Om framtiden för afroamerikansk litteratur.

Slutligen från Fora.tv kommer det ett klipp från en författarkväll på Los Angeles Public Library. Hela författarkvällen kan du se om klickar på den här länken.

Dagens citat: "I was thrilled that my mother is still alive and can share this with me. And I can claim representation in so many areas. I'm a Midwesterner, and everyone in Ohio is excited. I'm also a New Yorker, and a New Jerseyan, and an American, plus I'm an African-American, and a woman. I know it seems like I'm spreading like algae when I put it this way, but I'd like to think of the prize being distributed to these regions and nations and races." (Toni Morrisons kommentar när hon fick Nobelpriset.)

"I believe that one of the principle ways in which we acquire, hold, and digest information, is via narrative — so I hope you will understand when the remarks I make begin with the first sentence of our childhood — that we all remember — the phrase: "Once upon a time." (Toni Morrisons Nobelföreläsning)

"If you surrendered to the air, you could ride it." (Ur Song of Solomon)

Inga kommentarer: