torsdag 24 juni 2010

Författarröster del 2: Philip Roth


Philip Roth är ämnet för den andra delen av författarröster. Roth upptäckte jag för snart tio år sedan när jag på vinst och förlust köpte hans roman Amerikansk pastoral.

Det var ju inte direkt kärlek vid första ögonkastet. Mer ett ljumt gillande och en överenskommelse att hålla bekantskapen vid liv. Tills jag läste om samma bok något år senare. Då var det som om de sista bitarna i pusslet föll på plats och jag fattade att Philip Roth är en författare jag tycker om och vars böcker jag inte bara vill, utan måste läsa.

En känsla som bara bekräftades ytterligare när jag en jul hade köpt The Plot Against America till mig själv i julklapp. Och sträckläste den. Sedan har jag läst om den flera gånger. En fantastisk roman, trots att det märks att Roth har stressat mot slutet för att få ihop alla trådar.

Jag börjar med ett klipp där Katie Couric intervjuar Philip Roth om just The Plot Against America.

Och fortsätter med ytterligare ett klipp som berör samma roman.

Här kommer ett klipp där Philip Roth diskuterat hur man skriver om sex.

Här kommer en intervju i två delar.

Philip Roth om åldrande.

Philip Roth om romanens framtid.

Och slutligen en intervju om Philip Roths roman Indignation.

Dagens citat: "When you publish a book, it’s the world’s book. The world edits it." (Philip Roth i en intervju med New York Times Book Review från 1979.)

"To become a celebrity is to become a brand name. There is Ivory Soap, Rice Krispies, and Philip Roth. Ivory is the soap that floats; Rice Krispies the breakfast cereal that goes snap-crackle-pop; Philip Roth the Jew who masturbates with a piece of liver." (Philip Roth i en intervju med Alan Finkielkraut i Esquire 1981.)

"I don't ask writers about their work habits. I really don't care. Joyce Carol Oates says somewhere that when writers ask each other what time they start working and when they finish and how much time they take for lunch, they're actually trying to find out, "Is he as crazy as I am?" I don't need that question answered." (Philip Roth i en intervju med The Paris Review från 1986)

Inga kommentarer: