lördag 13 april 2013

Ryska fynd och litterära syner

Förra veckan var jag på en minisemester i Moskva. Anledningen till att jag åkte dit var för att jag har en nära vän som har flyttat dit med sin familj. Självklart blev det mycket promenerande och spanande efter alla sevärdheter. Och självklart kollade jag in Vasilij-katedralen, Kreml och Röda Torget för att nämna några jag kollade in.

Det blev lite litterära upplevelser. Bland annat stannade jag upp och betraktade monumentalstatyerna av Fjodor Dostojevskij utanför Leninbiblioteket och Aleksandr PusjkinPusjkinskajatorget. Fast det som fick hjärta att slå ett extra slag var ändå besöket vid Biskopsdammarna (eller Patriarkens dammar). För det var ju här som Berlioz och Ivan blir de första att träffa Woland efter det att han anlänt till Moskva med sitt entourage. Det är också detta som är öppningsscenen i Mikhail Bulgakovs roman Mästaren och Margarita'.

Och ingen resa är komplett utan att jag köper en bok eller två. På Tverskaja finns den fantastiska bokhandeln Moscow Books. Det blev också två fynd. Först ut är The Queen of Spades av Aleksandr Pusjkin. Detta är en samlingsvolym med dels titelnovellen, utdrag ur några av hans mest berömda dramer och ett urval av hans dikter. Dessutom ges ett smakprov av Pusjkins kanske mest kända verk, versromanen Eugen Onegin.

Jag sträckläste denna bok på flygresan hem. Det slog mig var hur otroligt moderna texterna kändes med tanke på att de är skrivna i början på 1800-talet. 

Den andra boken jag köpte var A Dirty War av journalisten Anna Politkovskaja. Boken handlar om Tjetjenienkriget och bygger på Politkovskajas rapportering från kriget. Mycket av det hon skrev stod i skarp kontrast mot den ryska regeringens officiella bulletiner från Tjetjenienkriget. Anna Politkovskaja var också en uttalad kritiker av Putin, en kämpe för mänskliga rättigheter och hon gjorde sig rejält obekväm för Putinregimen. Anna Politkovskaja mördades i oktober 2006.

Jag har ännu inte hunnit läsa Politkovskajas bok, men jag ser fram emot det väldigt mycket. Dels för att jag är inte särskilt inläst på Tjetjenienkriget, dels för att hon var en sådan kompromisslös kämpe för mänskliga rättigheter och pressfrihet.

Inga kommentarer: