söndag 31 mars 2013

Äntligen! Äntligen! Äntligen!

Alltid lika spännande att se vad som dyker upp när en inte är förberedd. Jag har länge funderat på varför inget svenskt förlag har gett ut Hilary Mantels succé Wolf Hall och dess uppföljare Bring Up the Bodies. Det är min fasta övertygelse att de har potential att bli lika stora succéer på svenska som på sitt originalspråk.

Nåväl, nu behöver jag inte undra längre. Gick nämligen in på Weyler förlags hemsida för att leta upp information om Alain Mabanckou. Och vad hittar jag bredvid hans porträtt på författarsidan om inte ett foto på Hilary Mantel. Jag klickar vidare och kan nöjt konstatera att i augusti kommer Wolf Hall på svenska. Så ni som inte har läst den och helst vill göra det på svenska. Grattis! Ni har verkligen något att se fram emot.

Dessutom har BBC köpt tv-rättigheterna till Hilary Mantels epos om Thomas Cromwell. Vilket innebär att i slutet av 2013 kommer miniserien Wolf Hall ha premiär. Mumma! Många bra nyheter på samma dag. Och Mantel håller på att skriva den sista delen av trilogin om Cromwell, som bär titeln The Mirror and the Light.

Inga kommentarer: